انواع تسمه های حمل بار و کاربردهای آن ها

یکی از لوازم پرکاربرد برای انتقال قدرت در صنایع مختلف تسمه ها می باشند. در این مطلب ما میخواهیم درباره ی تسمه های حمل بار و انواع آن ها صحبت کنیم و کاربردهریک را به صورت جداگانه برای شما بیان کنیم. پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

ویژگی های تسمه های حمل بار:

معمولا تسمه های حمل بار انعطاف زیادی دارند و دارای پهنای مناسبی جهت حمل بارهایی که رنگ یا پولیش شده‌اند و یا احتمال تو رفتگی در آن‌ها وجود دارد می باشند.
در مقایسه با سیم بکسل و زنجیر قدرت آسیب رساندن کمتری داشته و برای اجسامی که شکننده هستند بسیار مناسب‌تر می باشند. تسمه های حمل بار انعطاف‌پذیری بالایی دارند و اپراتور از مهار بار اطمینان حاصل خواهد کرد.

روش ساخت تسمه های حمل بار چگونه است؟

معمولا تسمه های حمل بار در کارخانه‌های بافندگی مخصوص بافت تسمه تولید می‌شوند و یکی از پر کاربرد ترین روش بافت تسمه ها دوخت پیوسته است.پس از بافت تسمه ها برای جلوگیری از سایش تسمه‌ها در جریان کارکرد، محافظت در برابر نور خورشید و افزایش ضریب اصطکاک نوبت لایه و روکش محافظ می رسد که کارگاه معمولا این کار را در مرحله ی آخر انجام می دهد.

انواع تسمه های حمل بار موجود در بازار:

  • تسمه های حمل بار تک لا:

یکی از پرکاربردترین نوع تسمه های حمل بار، تسمه های حمل بار تک لا می باشند. تسمه های حمل بار تک لا یکی از ابزارهای جایگزین سیم بکسل و زنجیر بار است. این نوع تسمه در لیفتینگ و جابجایی بارها استفاده ی فراوانی دارد. جنس تسمه های حمل بار معمولا از الیاف پلی استر می باشد. این نوع تسمه حمل بار به علت داشتن الیاف پلی استر، انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و در حمل انواع بارهای حساس مانند قایق و هواپیما کاربرد فراوانی دارد.

نحوه اتصال تسمه های حمل بار تک لا به سایر ادوات، یکی از مهم ترین نقش های توان حمل بار این نوع تسمه می باشد.

تسمه حمل بار تک لا معمولا در رنگ های مختلف و متراژهای مختلف در بازار تولید و عرضه می شوند. تسمه های حمل بار با توجه به رنگ های مختلفی که دارند توان متفاوتی در بارگیری نیز دارند دارند. به این گونه که هر رنگ این تسمه های حمل بار، ضخامت و عرض متفاوتی دارد. برای مثال تسمه های بنفش رنگ کمترین قابلیت حمل بار را دارند.

  • تسمه های حمل بار دوبل یا دو لا:

تسمه های حمل بار دوبل یکی دیگر از انواع تسمه های حمل بار پرکاربرد است.این نوع تسمه در عرض های مختلف ۵سانتی متر، ۷/۵ سانتی متر، ۱۰ سانتی متر، ۱۵ سانتی متر، ۲۰ سانتی متر ، ۲۵ سانتی متر و۳۰ سانتی متر در بازار موجود می باشند که هر یک از آنان به ترتیب ۲ تن، ۳ تن، ۴ تن، ۶تن، ۸ تن، ۱۰ تن و ۱۲ تن قابیلت حمل بار به صورت مستقیم را دارند. اما اگر هر یک از این تسمه ها را در هنگام بارگیری به صورت( u دو لا ) قرار میگیرند قابلیت آن را دارند که که دو برابره تناژ مشخص شده خود بارها را تحمل نمایند.

مثلا اگر تسمه ای با عرض ۱۰ سانتی متر که تناژ ۴ تن دارد وطول آن ۴ متر است به صورت u در بارگیری استفاده شود می تواند باری به وزن ۸ تن را نیز تحمل کند و این مقدار بار را به سادگی حمل نماید.

  • جغجغه یا تسمه کش:

تسمه کش یا تسمه جغجغه وسیله ای است دارای مکانیزم جغجغه ای با ضامن رها سازی آسان که برای بستن یا سفت کردن بار و سهولت بارگیری و ثابت کردن بار بر روی انواع وسلیه نقلیه در هنگام حرکت مانند وانت ، تریلر ، موتور و ….. . همچنین از این وسیله از برای مهار بار داخل اتاق خودرو و روی باربند، هنگام حرکت خودرو استفاده می شودکه برخی افراد آن را تحت عنوان تسمه باربندی یا تسمه سفت کن یا آسان بند میشناسند .

این وسیله همچنین برای سفرهای آفرود و کمپینگ علی الخصوص در باربند های انواع خودروهای دودیفرانسیل وسیله ی بسیار کاربردی می باشد . با استفاده از این وسیله همچنین می توان ضریب اطمینان بار بالا رفته و زمان بارگیریرا به شدت کاهش داد .

با توجه به نوع دوخت نوار و کیفیت دسته جغجغه و کیفیت نوار آن ، این وسیله دارای قیمت های متغیری در بازار می باشد و در عرضهای ۲٫۵ سانت ، ۳٫۸ سانت ، ۵ سانت و ۷٫۵ سانت و ۱۰ سانت در بازار موجود می باشد.

نحوه ی استفاده از جغجغه چگونه است؟

نحوه استفاده از تسمه جغجغه این گونه است که در ابتدا باید دستگیره جغجغه را باز کرده و از شیار ورود جغجغه ، انتهای بندی که یک طرف آن قلاب دارد را ، عبور داده و آنقدر بند را بکشید تا بار مورد نظر محکم شود . در مرحله ی بعدی باید دستگیره جغجغه را به طرف بالا و پایین حرکت داده تا بار مورد نظر کاملا محکم گردد .

همچنین برای باز نمودن تسمه جغجغه ، دستگیره جغجغه را باز نموده و ضامن آن را به بیرون فشار می دهیم تا تسمه جغجغه آزاد گردد .

 

کلام آخر:

تسمه حمل بار وسیله‌ای ضروری برای کارهای سنگین است. به ویژه برای کارهایی که نیاز به ظرافت در حمل وجود دارد و نمی‌توان از سیم بکسل یا حتی طناب استفاده کرد. این تسمه‌ها در ظرفیت‌های مختلف موجود هستند که بهتر است پیش از خریداری هر نوع تسمه ای با متخصصین فولاد بکسل تماس بگیرید.
.