بازرسی سیم بکسل در جرثقیل ها

بازرسی سیم بکسل در جرثقیل ها

یکی از اقدامات مهمی که درحین کارهای سنگین و مهمی که جرثقیل ها وظیفه ی انجام آن را دارند دائما باید انجام داد، بازرسی سیم بکسل ها در این جرثقیل ها می باشد.
همانطور که می دانید سیم بکسل ها نقش مهمی در افزایش عمر و ایمنی جرثقیل ها دارند. به همین علت رعایت یک سری نکات ایمنی و بازرسی از سیم بکسل های جرثقیل ها به صورت روزانه توسط کاربران جرثقیل ها می تواند در کاهش حوادث مختلف تاثیر زیادی داشته باشد.
در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با ضرورت بازرسی سیم بکسل در جرثقیل بپردازیم و روش های بازرسی سیم بکسل را برای شما بیان کنیم…

برای بازرسی سیم بکسل جرثقیل باید چه شرایطی را فراهم کرد؟

  1. توجه داشته باشید برای بازرسی سیم بکسل جرثقیل تنها افراد آموزش دیده می توانند به انجام این کار بپردازند.
  2. پس از نصب سیم بکسل، سیم بکسل جرثقیل باید از نظر ایمنی سنجیده شود.
  3. سیم بکسل باید به طور روزانه و در ابتدای شروع کار با جرثقیل مورد سنجش قرار گیرد.

مراحل بازرسی از سیم بکسل های جرثقیل:

 بازرسی چشمی

در بازرسی ابتدایی سیم بکسل معمولا از دستمال تنظیف برای بازرسی صدمات خارجی و شناسایی شکستگی وایرها استفاده می گردد. روش بازرسی سیم بکسل با استفاده از دستمال تنظیف به این صورت است که سیم بکسل را با سرعت از میان دستمال تنظیف باید عبور داد ، در صورتی که هر یک از وایرهای داخلی مجموعه سیم بکسل دچار شکستگی شده باشند، سطح زبری ایجاد کرده و باعث می شود که دستمال تنظیف در آن قسمت گیر کند.
پس از انجام این مرحله از سنجش آسیب دیدگی سیم بکسل باید سیم بکسل توسط یک فرد متخصص به صورت چشمی نیز بررسی شود.

بازرسی سیم بکسل

 

بازرسی چشمی از سیم بکسل ها طی دو مرحله انجام می گیرد:

  • ابتدا قطر فعلی سیم بکسل اندازه گیری می شود و سپس آن را باید با قطر استاندارد مقایسه نمود . در صورتی که این دو اندازه با یکدیگر متفاوت باشند، نشانگر شکست وایرهای خارجی و یا داخلی سیم بکسل می باشد و این موضوع ممکن است موجب کاهش ایمنی سیم بکسل جرثقیل شود.
  • هرگونه خراش،‌ خوردگی، ایجاد حفره و … سیم بکسل را به صورت چشمی بررسی نمایید.

 بررسی ساییدگی سیم بکسل

یکی از مواردی که در سنجش سیم بکسل باید بررسی شود، بررسی میزان ساییدگی سیم بکسل است. پس از بررسی سیم بکسل می توانید برای جلوگیری از ساییدگی سیم بکسل، سیم بکسل را به طور مداوم روغن کاری نمود.

بررسی کشیدگی سیم بکسل

یکی از مواردی که می تواند موجب کشیدگی سیم بکسل و آسیب به آن شود، کشیدگی بیش از حد سیم بکسل و بستن بار به سیم بکسل بیش از حد مجاز است. کشیدگی بیش از حد در سیم بکسل موجب کاهش مقاومت و ضریب ایمنی سیم بکسل پس از مدتی می شود که در این صورت باید حتما به دنبال تعویض سیم بکسل بود. به طور کلی سه نوع کشیدگی در سیم بکسل وجود دارد:

  • کشیدگی اولیه یا ساختاری سیم بکسل: این نوع کشیدگی معمولا در شروع استفاده از سیم بکسل اتفاق می افتد که این کشیدگی کاملا طبیعی است.
  • کشیدگی مرحله ی دوم سیم بکسل (کشیدگی مختصر):این نوع کشیدگی سیم بکسل معمولا در یک دوره ی زمانی طولانی که شامل بیشترین دوره ی عمر سیم بکسل است، رخ می دهد که این نوع کشیدگی معمولا ناشی از پدیده سایش فولاد موجود در مرکز سیم بکسل است.
  • کشیدگی نهایی سیم بکسل: در این ناحیه ، کشیدگی بیش از حد مجاز افزایش یافته و موجی کاهش سطح مقطع سیمها و ایجاد پارگی در سیم بکسل ها میشود و به علت وجود نیروهای مخرب ، سیم بکسل هر چه زودتر باید تعویض شود. کاهش قطر سیم بکسل به معنی کاهش کیفیت آن است . نیروهای سایشی ، کشیدگی ، شکستگی ، زنگ زدگی و شل یا سفت شدن تاب سیم بکسل از جمله عوامل موثر بر کاهش قطر آن است .

بازرسی سیم بکسل

 

بررسی خوردگی سیم بکسل

معمولا سطح کلی مفتول های تشکیل دهنده ی سیم بکسل ها ، تقریبا ۱۶ برابر بزرگتر از سطح یک میله فولادی هم مقطع با آن است. این به این معنی است که سیم بکسل در یک محیط خورنده اگر هیچ گونه محافظی نداشته باشد سریعا دچار خوردگی خواهد شد و در نتیجه این امر موجب اثرات بسیار خطرناکی خواهد شد.
معمولا برای کاهش اثرات خوردگی در سیم بکسل ها ، از روغن کاری در سیم بکسل های معمولی و یا از روکش گالوانیزه و روی در سیم بکسل های مقام استفاده می شود.

بازرسی سیم بکسل

 

 بررسی لرزش سیم بکسل

یکی از فاکتورهایی که موجب کاهش عمر سیم بکسل می شود، شکستگی ناشی از خستگی مفتول های تشکیل دهنده ی سیم بکسل می باشد که علت بروز این مشکل، تنش های خمشی یا لرزشی سیم بکسل می باشد.

 پیچ خوردگی سیم بکسل

پیچ خوردگی و تاب خوردگی سیم بکسل یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر طول عمر سیم بکسل می باشد که علت بروز این موضوع معمولا تشکیل حلقه و کشیدن بیش از حد سیم بکسل است.
پیچ خوردگی سیم بکسل به دور محور خود می تواند توسط هر قرقره یا درامی اتفاق بیفتد . سیم بکسل تحت یک زاویه ی عبور وارد قرقره شده ، نخست با لبه ی قرقره تماس پیدا کرده وسپس در شیار قرقره پیچیده می شود و این عاملی است که نیروی پیچش را به سیم بکسل منتقل کرده و آنرا تاب میدهد. این رویه می تواند باعث پیچ خوردگی سیم بکسل شود.

بررسی آسیب های حرارتی سیم بکسل

فلز سیم بکسل ها ممکن است در اثر حرارت بیش از حد، دچار تغییر رنگ و حتی فرسودگی شود. سیم بکسل های کنفی نیز معمولا بیشتر در معرض آسیب های حرارتی قرار دارند و دربرابر افزایش دما سریع تر خواص خود را از دست می دهند. افزایش دما تا حدود۳۰۰ درجه سانتی گراد منجر به کاهش قابل ملاحظه مقاومت کششی سیم بکسل خواهد شد

علل آسیب دیدگی سیم بکسل های جرثقیل:

  • ساییده شدن سیم بکسل به قطعات سختی مانند درام و قرقره ها
  • خوردگی سیم بکسل به علت عدم روغنکاری ، روغنکاری ناکافی و یا استفاده از روغن نامناسب یا گریس و همچنین تماس با حرارت بیش از حد و رطوبت.
  •  قرار گرفتن سیم بکسل در دمای بالای ۱۲۰ درجه سانتیگراد می تواند موجب خشک شدن رشته مرکزی کنفی سیم بکسل و شکستگی آن شود.
  • اعمال بار بیش از حد مجاز سیم بکسل.
  • استفاده نادرست از سیم بکسل
  • کار با سیم بکسل در درمای زیر ۵ درجه ی سانتیگراد.
  • تاب خوردگی سیم بکسل به علت نصب نادرست سیم بکسل و گره زدن سیم بکسل حتی به طور موقت.

بازرسی سیم بکسل

کلام آخر :

در آخر باید گفت سیم بکسل جرثقیل یکی از مهم ترین بخش های جرثقیل ها و تاورکرین ها است که باید برای حفظ ایمنی در کار با جرثقیل به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرد. با خواندن این مطلب ضرورت بازرسی از سیم بکسل ها را دانستیم و متوجه شدیم چه عواملی ممکن است موجب کاهش طول عمر سیم بکسل ها گردد.امیدوارم این سری از مطالب فروشگاه فولاد بکسل برای شما مفید واقع شده باشد و امیدواریم از خواندن آن دانش شما افزایش یافته باشد.