تاریخچه ساخت سیم بکسل و معروف ترین برندهای تولید آن در جهان

سیم بکسل یا همان طناب فولادی از تعدادی رشته سیم فلزی که به صورت مارپیچ در همدیگر تنیده شده اند تشکیل شده است که در نهایت تشکیل یک طناب مرکب laid rope را داده اند. سیم بکسل برای بالا بردن در بالابرها و آسانسورها و سطوح کنترل متصل به اهرم ها و پدال های هواپیما در اطاقک خلبان مورد استفاده قزار می گیرد. بافت های سیم بکسل برای تشکیل انواع طناب فولادی معمولا از فولاد کربنی غیر آلی با کربن ۰٫۴ تا ۹٫۵ درصد ساخته شده اند که در نهایت تشکیل سیم بکسل مغز فولادی را می دهد، اما نوع دیگری از سیم بکسل موسوم به سیم بکسل مغز کنفی نیز وجود دارد که در صنعت مصارف خاص خود را دارد. قدرت بسیار بالای سیم ها، طناب را قادر میسازد تا از فشارهای کششی بزرگ حمایت کنند و با چرخ قرقره هایی با قطر نسبتا کم عمل کنند.

تاریخچه سیم بکسل

استفاده از ریسمان و طناب برای فعالیت های روزمره انسان ها به زمان های بسیار دور برمی گردد اما طنابی که انسان های پیشین از آن بهره می بردند با طناب هایی که امروزه مورد استفاده قرار می دهند تفاوت های بسیاری دارد.
این احتمال وجود دارد که جنس طناب های مورد استفاده انسان های پیشین از فیبر گیاهی، مانند درخت انگور و یا الیاف درخت خرما بوده است.
حدس زده می شود که مصریان باستان از اولین تمدن هایی بوده اند که با شیوه های متفاوت به ساخت طناب از پاپیروس، پوسته های درخت خرما، کتان، نی، چرم و پوست و موی حیوانات پرداختند، که در صورت صحیح بودن این احتمال تولید طناب به حدود ۳٫۵۰۰ الی ۴٫۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. در قرون میانه یعنی یعنی در قرن ۱۳ تا ۱۸ از طناب به غیر از استفاده در کارهای روزمره، در معادن و دریانوردی و ساختمان سازی استفاده می شده است.

تاریخچه سیم بکسل به سال های ۱۸۲۴ تا ۱۸۳۸ باز می گردد که یک مهندس معدن آلمانی به نام آلبرت برای افزایش مقاومت و کارایی بیشتر طناب های کنفی در معدن شروع به ساخت طناب فولادی نمود واولین طناب فولادی در سال ۱۸۳۴ با قطر ۱۸ میلی متر که شامل ۴ مفتول بود، ساخته شد. اما به دلیل هزینه های بسیار بالای طناب های فولادی مصرف کنندگان تمایلی به استفاده از آن ها نداشتند. ولی به مرور زمان و رشد صنعت به دلیل موازی بودن سیم بکسل که مزیت مهمی به شمار می رود ، صنعت تولید سیم بکسل وارد چرخه حیات جدیدی شد و جایگزین زنجیر در صنایع مختلف گردید و سیم بکسل های گوناگونی در قطرها و ساختارهای مختلف ساخته شده و با قیمت مناسب روانه بازار شدند.


در سال ۱۸۳۸ “رابرت استرلینگ نووال” انگلیسی که در رشته معدن مشغول تحصیل بود، طی بازدیدی از معدن نقره، از نزدیک با آلبرت و سیم بکسل بالابر اختراعی او آشنا شد و با الگوبرداری از شیوه سیم پیچی “آلبرت” در تهیه سیم بکسل، با استفاده از یک سری قرقره و چرخ دنده که به صورت انبوه در هم آمیخته شده بود و با چرخاندن کلی آنها رشته های سیم از قرقره ها باز و در نقطه کانونی با برخورد به هم ترکیب شده و طی چرخش مداوم تنیده شده و به نقطه مقابل رسیده و در آنجا بوسیله سیستمی جمع و جورتر رشته سیم ها یکپارچه شده از دستگاه خارج می شدند. و در نهایت موفق شد تنیدن سیم بکسل را به صورت خودکار انجام دهد.
در آمریکا ساخت سیم بکسل توسط جان روبلینگ در سال ۱۸۴۱ شروع شد و در نهایت ساخت پل معلق را میسر ساخت. در نیمه ی دوم قرن ۱۹، با استفاده از روش های نوین در نحوه ی ساخت سیم بکسل، سیستم های جدیدی به منظور انتقال نیروی مکانیکی مورد استفاده قرار می گرفتند که شامل تله کابین ها هم میشد.


برند های معتبر تولید سیم بکسل در جهان

برند های معتبر بسیاری در جهان به تولید سیم بکسل مشغول اند. تعدادی از این برند ها به تولید سیم بکسلی خاص متناسب با صنعتی خاص می پردازند و برند های دیگر تولیدات گسترده تر و متناسب با نیاز عموم دارند. از قدیمی ترین و معتبر ترین تولید کنندگان سیم بکسل در جهان می توان به شرکت کاسار آمریکا اشاره کرد که تولید کننده سیم بکسل هایی با توانایی بارگیری و طول عمر بسیار زیاد می باشد. علاوه بر قابلیت ها و کاربرد های فراوان سیم بکسل تولیدی توسط شرکت کاسار این شرکت نیز به تولیدات منحصر به فرد برای مصارف خاص نیز می پردازد که این تولیدات دارای ساختار منحصر به فرد و منسجم و دارای لایه های پلاستیکی بسیار مقاوم در مابین لایه های درونی و استرند های سیم بکسل می باشد. از تولیدات کلی و منحصر به فرد شرکت کاسار می توان به سیم بکسل هایی با ساختار استراتو پلاست، توربوپلاست، سوپر پلاست و پارا پلاست اشاره نمود که برای صنایعی خاص و مهم مورد استفاده قرار میگیرند. قیمت سیم بوکسل تولید شده در شرکت کاسار بسیار بالاست اما با توجه به تکنولوژی منحصر به فرد و کیفیت نهایی و طول عمر تولیدات این شرکت بسیار توجیه پذیر است.

از دیگر برندهای معتبر تولید سیم بوکسل در جهان می توان شرکت گوستاولف آلمان اشاره کرد که بیشتر به تولید سیم بکسل های آسانسور می پردازد. سیم بکسل های تولید شده در شرکت گوستاولف با یک نوار سبز رنگ بر روی استرند خود قابل شناسایی هستند و همراه با گارانتی و سرتیفیکت به بازار عرضه می شوند.

برند های معتبر برایدون انگلستان، فون باومن آلمان و الویرا پرتغال از دیگر شرکت های تولید کننده سیم بکسل در صنعت می باشند.

تولید کنندگان معتبری از کشورهای آسیایی نیز وجود دارند که سیم بکسل, و روغن سیم بوکسل را نحوه ی ساخت متفاوت و در عین حال کیفیت بسیار بالا تولید می کنند. شرکت های کیسوایر کره و پوشا مارتین هند از بهترین و معتبرترین شرکت های تولید کننده آسیایی می باشند که تولیداتی بسیار انبوه با کیفیت بسیار مناسب دارند . در کشور ایران نیز شرکت تولیدی صنعتی ملایر یکی از تولید کنندگان معتبر سیم بکسل می باشد که محصولات چپگرد تولیدی آن هم سطح با تولیدات شرکت های اروپایی می باشد.

 

Tags: , , , , , , , , ,