سیم بکسل‌های مورد نیاز برای آسانسورها

سیم بکسل‌ های مورد نیاز برای آسانسورها یکی از بخش‌ های مهم این تجهیزات هستند که برای نصب آسانسور باید با آنها آشنایی کامل داشته باشید. از سیم بکسل‌ ها برای آویزان کردن وزنه‌های تعادل و کابین در آسانسور استفاده می‌‌ شود. سیم بکسل‌ های استاندارد مورد استفاده در آسانسورها به این صورت هستند که یک دسته از سیم‌ ها به صورت رشته‌ هایی به دور یک سیم مرکزی که مغزی یا هسته نام دارد، پیچیده می‌ شود. جنس مغزی هسته سیم بکسل مورد استفاده برای آسانسور بسته به شرایط مورد نظر می‌ تواند از جنس فولاد یا فیبر مخصوص باشد. همچنین رشته‌ های سیم بافته شده در اطراف مغزی از جنس فولاد ضد زنگ هستند که بتوانند در شرایط جوی مختلف مقاومت خود را حفظ کند و همچنین فرسایش کمتری داشته باشد. با توجه به جنس مغزی یکی از موارد بسیار مهم است که در زمان انتخاب و خرید سیم بکسل برای آسانسور باید به آن توجه ویژه داشته باشید، پس در ادامه با انواع مغزی سیم بکسل‌ های مورد نیاز برای آسانسور‌ها آشنا شوید.

سیم بکسل‌ های دارای هسته یا مغزی فولادی

این محصولات با نماد IWRC شناخته می‌ شوند دارای یک هسته مرکزی از جنس فولاد هستند. یکی از مزایای اصلی این محصولات نسبت به نمونه‌ های فیبری این است که میزان کشش آن‌ ها در طول مشخص کمتر می‌باشد و ضریب انبساط پایین‌ تری دارند. به همین دلیل از این نوع سیم بکسل در آسانسور‌هایی که بار زیادی را جابجا می‌ کند و یا سرعت بالایی دارند، استفاده می‌ شود. همچنین برای امنیت بیشتر در سایر آسانسور‌ها که از سیم بکسل فیبری استفاده می‌ کنند، این محصول به عنوان سیم بکسل جبران مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

سیم بکسل‌ های دارای هسته فیبری

این نوع سیم بکسل با علامت اختصاری FC شناخته شده و به دو دسته کلی تقسیم می‌ شوند. دسته اول دارای مغزی از جنس فیبر طبیعی هستند و در آنها بیشتر از یک هسته با جنس کنفی استفاده شده است، در دسته دوم هسته فیبری سیم بکسل‌ ها از جنس الیاف مصنوعی مانند پلی آرامین یا الیاف پلی پروپیلن است.

سیم بکسل‌ های مورد نیاز برای آسانسور از نظر بافت باید سازگار با کاربردی باشد که از آنها انتظار دارید. انواع این بافت‌ها عبارتند از:

بافت برینگتون

سیم‌ های بافته شده به دور مغزی در این مدل سیم بکسل، نازک هستند و تعداد بالایی دارند. از همین رو مقاوم‌ تر از سایر نمونه‌ های بافت می‌‌ باشد. همچنین ساختار رشته‌ های آنها باعث شده که انعطاف پذیری مناسبی داشته باشند.

بافت سیل

این نوع سیم بکسل که بیشترین استفاده را در در میان سایر سیم بکسل‌ ها دارد، در آسانسور‌های با ظرفیت بار متوسط و سرعت نسبتا پایین استفاده می‌‌ شود. ساختار آنها چنین است که سیم‌ های خارجی استفاده شده در آنها بزرگتر از سیم‌ های داخلی هستند و به همین دلیل سطح سیم بکسل از مقاومت بالایی برخوردار است که اجازه می‌‌ دهد در برابر ساییدگی آسیب کمتری ببینند.

سیم بکسل‌ های مورد نیاز برای آسانسور‌ها باید بتوانند در زمان عبور از فلکه کششی و بخش هرزگرد انعطاف بالایی از خود نشان دهد و مشکلاتی مانند چین خوردگی برای آن به وجود نیاید. به همین منظور سیم های مورد استفاده برای این محصول دارای قطر و مقاومت بالاتر در برابر نیروی کششی هستند.

از سوی دیگر سیم بکسل مورد استفاده در آسانسورها باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد، این مورد کمک می‌‌ کند که عملکرد و عمر مفید سیم بکسل مورد استفاده در سیستم آسانسور افزایش یابد. پر استفاده‌ترین سایزهای سیم بکسل مورد استفاده در آسانسور عبارتند از: «۲۲، ۱۹، ۱۶، ۱۵، ۱۳، ۱۱ و ۱۰ میلیمتر». روند اندازه گیری قطر واقعی سیم بکسل برای آسانسور‌ها چنین است که باید محصول مورد نظرتان را تحت فشار ۱۰ درصد بار حد گسیختگی قرار دهید، در چنین شرایطی معمولا ۳ درصد از قطر سیم بکسل کم می شود.