سیم بکسل‌های مورد نیاز برای جرثقیل‌ها

سیم بکسل‌ های مورد نیاز برای جرثقیل‌ها باید مقاومت بالایی در برابر سایش، خم شدگی، له شدن و نیروهای کششی داشته باشند. از سوی دیگر بسته به باری که قصد جابجایی آن را دارید، پارامترهای مهمی مانند نوع بافت سیم بکسل، جنس مغزی یا هسته مرکزی، جهت تاب سیم‌ ها بر روی مغزی و جنس سیم‌ های روی سیم بکسل؛ می‌‌ تواند متفاوت باشد. اما به خاطر داشته باشید که با خرید سیم بکسل مناسب برای جرثقیل و استفاده از آن، شما نباید بازرسی و چک کردن قسمت‌ های مختلف را فراموش کنید. این کار اجازه می‌‌ دهد در زمان استفاده، کارایی و امنیت بیشتری داشته باشید. همچنین لازم است  درباره مراحل مهم برای بازرسی سیم بکسل‌ های مورد نیاز برای جرثقیل‌ ها اطلاع داشته باشید.
وسایلی که برای بررسی ایمنی و کارایی سیم بکسل جرثقیل نیاز دارید عبارتند از: «دفترچه یادداشت، شیار سنج، نوار مخصوص علامت گذاری، ذره بین، پیچ گوشتی، مداد با رنگ تیره، گچ سفید، متر فلزی، قطر سنج یا کولیس ورنیه» با استفاده از این وسایل شما باید مراحل زیر را برای بازرسی سیم بکسل جرثقیل طی کنید:

– قسمت هایی که در آن بیشترین تعداد مفتول شکسته را می‌‌ بینید، پیدا کرده و مورد بررسی قرار دهید.

– با استفاده از کولیس مجهز به ورنیه قطر سیم بکسل را اندازه گیری کنید.

– بخش‌ هایی که با سیم بکسل در ارتباط هستند مانند قرقره‌ ها و درام‌ ها را بازبینی کنید. شناخت آسیب‌ هایی که به طور معمول به سیم بکسل‌ های مورد نیاز برای جرثقیل‌ ها وارد می‌‌ شود، قطعاً به شما کمک می‌‌ کند که در زمان خرید هوشمندانه تر عمل کنید. اگر زمان استفاده از جرثقیل نیز نوع فشارهایی که به سیم بکسل آسیب می‌‌ رساند را بشناسید، قطعاً بهتر از آن مراقبت خواهید کرد.

در ادامه مشکلات رایج که برای سیم بکسل‌ های مورد نیاز جرثقیل پیش می‌‌آید را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

کشیده شدن بیش از حد

 در صورتی که سیم بکسل مورد استفاده برای جرثقیل شما تحت فشار زیادی قرار گرفته باشد و دچار کشیدگی بیش از حد گردد، باید آن را تعویض کنید. معمولاً شما کشیدگی را به صورت افزایش طول و پارگی در مفتول‌ های سطح سیم بکسل می‌‌بینید.

ساییدگی

 این مشکل معمولاً در قسمت هایی به وجود بیاید که سیم بکسل شما با سایر بخش‌ های سخت در ارتباط است‌. سایش و اصطکاک ایجاد شده در طول زمان می‌ تواند باعث ساییدگی شود و بی اهمیتی نسبت به مورد در طولانی مدت باعث پارگی سیم بکسل شما خواهد شد. راه حل برای پیشگیری از بروز این مشکل روغن کاری مداوم و منظم است.

لرزش بیش از حد

 این مشکل که با نام شلاق زدگی و خستگی سیم بکسل نیز شناخته می‌شود، به صورت حرکات لرزشی و یا خم‌شدگی مختلف در زمان انجام کار جرثقیل قابل مشاهده است. در چنین شرایطی عمر مفید سیم بکسل شما به پایان رسیده و باید آن را تعویض کنید.

آسیب‌ های حرارتی

 زمانی که سیم بکسل مورد استفاده برای جرثقیل در معرض حرارت بیش از حد قرار می‌‌ گیرد، تغییر رنگ خواهد داد و گاهی مشاهده می‌‌ کنید که روغن کاری داخلی سیم‌بکسل از بین می‌ رود. چنین مشکلی معمولاً بیشتر برای سیم بکسل‌های دارای مغزی کنفی یا غیر فلزی پیش می‌‌آید.

خوردگی

 اگر جرثقیل شما در مکانی قرار گرفته که در معرض خطر خوردگی است، باید به شدت مراقبه وضعیت سیم بکسل‌های خود باشید. چرا که روند فرسایش به صورت خوردگی در سیم بکسل‌ ها معمولاً با سرعت بسیار زیادی پیش می‌‌ رود و در صورتی که از روغن کاری منظم استفاده نکنید، شاهد از بین رفتن سیم بکسل خواهید بود.

پیچ خوردگی

 کشیده شدن بیش از حد سیم بکسل‌ها باعث ایجاد پیچ و تاب در سیم بکسل مورد استفاده برای جرثقیل شما می‌‌ شود.