سیم بکسل استیل

سیم بکسل های استیل

سیم بکسل استیل گرید ۳۱۶ یا به اصطلاح نگیر در سایزها و خصوصیات متنوعی تولید می شوند و با بکار بردن کروم و نیکل در ساخت آنها مقاومت آنها به شدت بالا می باشد و میتوانند در برابر شرایط محیطی مانند فشار و رطوبت تحمل بالایی داشته باشند و ضد زنگ بوده و همچنین تا دمای ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد تاب می آورند. این سیم ها از سایزهای۰٫۵ تا ۲۰ میلی متر و انواع استیل روکش دار و بدون روکش در بازار موجود می باشند. این سیم ها در اتصالات دریایی، نفت گاز و پتروشیمی،صنایع شیمیایی، غذایی، دارویی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با جزئیات کامل و خصوصیات سیم بکسل استیل آشنا نماییم.

کاربرد های سیم بکسل استیل:

سیم بکسل استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر فرسایش و خوردگی و مقاومت بالا در برابر شرایطی محیطی مانند رطوبت، تماس با آب، گاز ها و اسید های خورنده استفاده های فراوانی دارد. تعدادی از کاربردهای های سیم بکسل های استیل با توجه به شرایط به شرح ذیل می باشد.

  • سیم بکسل استیل گرید ۳۰۴ در محیط های باز در تماس با هوا و رطوبت و در معرض باران های اسیدی.
  • سیم بکسل استیل گرید ۳۰۴ در سازه های آبی و دریایی و در تماس با آب، رطوبت و کلرید ها و نمک های رقیق.
  • سیم بکسل استیل گرید ۳۱۶ در شرایط کارگاهی و کارخانه ای در مواقعی که امکان ایجاد میدان مغناطیسی بر اثر حرکت دورانی آرمیچر ها و دیگر ماشین آلات وجود دارد.
  • استفاده از سیم بکسل استیل در حفاری چاه ها و در تماس با املاح و مواد معدنی.
  • استفاده از سیم بکسل استیل در اتصالات انواع پل ها، نرده ها و راه پله ها.

مشخصات فنی سیم بکسل استیل:

سیم بکسل فولادی استیل با استفاده از دوعنصر کروم و نیکل با درصد ۱۸ و ۸ ساخته می شوند که همین عناصر این نوع سیم بکسل را در برابر رطوبت و آب ضد زنگ نموده است. باید به این نکته توجه نمود اسید های رقیق، نمک های دریایی و حلال های صنعتی می توانند باعث اکسید شدن و خوردگی سیم بکسل استیل شوند.

سیم بکسل استیل در دو گرید مختلف ۳۰۴ و ۳۱۶ در بازار یافت موجود هستند که به نوع اول بگیر و به نوع دوم به دلیل اینکه به مطلقا تحت تاثیر میدان مغناطیسی جذب آهنربا نمی شود نگیر می گویند. این دو مدل سیم بکسل بطور معمول سختی و مقاومت کششی سیم بکسل های فولادی را ندارند چرا که در ساختار آنها از درصد بسیار ناچیزی کربن استفاده شده است و بجای آن از درصد بالایی کروم و نیکل استفاده میشود اما قابلیت های مختلف محیطی این متریال باعث شده است تا سیم بکسل استیل در بسیاری از صنایع به عنوان بهترین گزینه مورد استفاده قرار گیرد.

 

سیم بکسل استیل

مغزی سیم بکسل استیل:

به قسمت داخلی و مرکزی سیم بکسل که رشته ها به دور آن تابیده می شود مغزی سیم بکسل گفته می شود که وظیفه آن این است که رشته های طناب فولادی را نگهداری نماید بنابراین باید دارای قطر بزرگ و مناسبی باشد تا در زمانی که طناب زیر بار است از تماس بین رشته ها ممانعت به عمل آورد. مغزی سیم بکسل از دو نوع فولادی و الیافی تشکیل شده ‌اند. مغزی الیافی FC از الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلین و یا الیاف طبیعی مانند کنف ساخته می‌شوند.

سیم بکسل با مغزی فولاد استحکام بالاتری دارد و در نتیجه انعطاف کمتری هم دارد مغز فولادی ممکن است خود یک سیم بکسل مستقل باشد که در این صورت به آن IWRC می‌ گویند. معمولا در مواردی از سیم بکسل با مغزی فولاد بکسل استفاده می شود که توقع بالایی از استحکام طناب و تحمل آن در برابر نیروی کششی داشته باشیم.

بافت سیم بکسل استیل:

سیم بکسل ضد زنگ با توجه به نوع سفارش در کارخانه بافت سیم بکسل با طول مختلف بریده می شود و نوک آن ها را به صورت شبكه ‌ای از هم باز می نمایند و سپس با دمگیر بسته می‌ شود. سر شبکه ای شده سیم بکسل پس از شکل دادن به صورت حلقه ای توسط سمبه و چکش و گازانبر سه مرتبه در سیم اصلی بافته می‌شوند. طول بافت سیم بلند کننده بار نباید از ۲۰ الی ۲۵ برابر قطر سیم بکسل کمتر باشد. اگر قطر سیم بکسل ۱۵ میلی‌متر باشد باید طول بافت سیم بکسل ۳۷۵-۳۰۰ میلی‌متر باشد و هر ۵ میلی‌متری كه به بافت اضافه شود لازم است از ۲۸ به بالا ۵ مرتبه هر رشته بافته شود. نقطه گلوی حلقه سیم بکسل تا آخرین نقطه بافت باید ۷۵ سانتی‌متر طول بافت از ضخامت یا قطر ۲۷ میلی‌متر به بالا باشد.

سیم بکسل‌ها با توجه به جهت بافت کلاف‌ ها دسته بندی می‌شوند یعنی اگر جهت کلاف‌ها از چپ به راست تابیده شده باشد، با علامت z روی سیم بکسل نشان داده می‌شود و آن را راست‌ بافت می ‌گویند. اگر جهت کلاف‌ها از راست به چپ تابیده شده باشد، با علامت s روی سیم بکسل نشان داده می‌شود و آن را چپ ‌بافت می ‌گویند.

برای بلند کردن اجسام با سیم بکسل بهتر است از سیم بکسل های صلیبی راست ‌بافت و یا چپ ‌بافت استفاده شود زیرا سیم بکسل‌های صلیبی یا دو طرفه نیروی کششی را بهتر تحمل می‌کنند، در صورتی که سیم بکسل‌های یک‌ طرفه پس از مدتی با فشار زیاد باز شده و به مروز بافت ها و رشته های آن شل شده بنابراین کمتر در جرثقیل‌ ها و در مواقعی که نیاز به بلند کردن بار است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیم بکسل استیل هم مانند سیم بکسل فولادی دارای بافت ها، سایز ها و ساختار های مختلفی می باشند و در رنگ نقره ای مایل به زرد ساخته می شود. اسن نوع سیم بکسل به هیچ عنوان احتیاجی به آبکاری سطحی نداشته و به خوبی در برابر رطوبت مقاومت می کند.

قیمت سیم بکسل استیل:

قیمت فروش سیم بکسل های استنلس استیل بسیار بالاتر از سیم بکسل های فولادی می باشد که این موضوع به دلیل بالا بودن قیمت جهانی مفتول استیل می باشد. در بین گرید های سیم بکسل استیل، سیم بکسل نگیر که در ساخت آن از آلیاژ استیل ۳۱۶ استفاده می شود دارای قیمت بالاتر و کاربرد های بیشتری می باشد.