سیم بکسل های گالوانیزه گرم وسرد

سیم بکسل ها طناب هایی از جنس های مختلف می باشند مانند سیم بکسل های مغز فولادی و سیم بکسل مغز کنفی. متداول ترین نوع سیم بکسل از نظر جنس، سیم بکسل مغزفولادی می باشند که این نوع سیم بکسل باتوجه به نوع کاربردی که دارند در سایزهای مختلف و با مغزی های مختلف در فولاد بکسل ارائه می شوند.

از متداول ترین سیم بکسل مورد استفاده در مناطق مرطوب می توان به سیم بکسلهای استنلس استیل که مقاومت بالایی در برابر اکسید شدن دارند، اشاره کرد. البته از معایب این نوع سیم بکسل می توان به قیمت بالای آن اشاره داشت که در این مواقع است که می توان سیم بکسلهای گالوانیزه را جایگزین سیم بکسل های استیل کرد.

سیم بکسل گالوانیزه چیست؟

سیم بکسل های گالوانیزه در حقیقت به همان سیم بکسل فولادی می گویند که توسط یک لایه روی یا زینک آبکاری می گردد. به طور کلی به پوشش فلزی به عنوان محافظ بر روی سیم بکسل ها، گالوانیزه کردن یا گالوانیزاسیون گفته می شود. گالوانیزاسیون می تواند سیم بکسل را در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت کند و عمل اکسید شدن آن را به شدت به تعویق بیندازد.

معمولا برای گالوانیزاسیون سیم بکسل از دو روش: گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد (الکترولیز) استفاده می شود.

گالوانیزه گرم یکی از روش های قدیمی برای گالوانیزاسیون سیم بکسل ها می باشد که از یک و نیم قرن پیش تا به حال استفاده می شده است.

 

  • گالوانیزه ی گرم:

در گالوانیزاسیون سیم بکسل به روش گرم، ابتدا سیم بکسل را وارد دیگی پر از مواد مذاب روی با دمای ۴۶۰ درجه سانتی گراد می کنند تا سیم بکسل کاملاً در دیگ روی مذاب غوطه ور گردد.

در مرحله ی بعد سیم بکسل را از دیگ روی خارج می کنند، سپس لایه ی روی بر روی سیم بکسل، با اکسیژن و کربن هوا واکنش انجام داده و تبدیل به لایه ای مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی می شود. همچنین پس از انجام گالوانیزه گرم، بین فولاد و روی مذاب نیز واکنش شیمیایی انجام شده و چندین لایه مرکب از آهن و روی ، تشکیل می شود که از سیم بکسل پایه در برابر خوردگی و سایش و زنگ زدگی محافظت می کند.

معمولا ضخامت لایه گالوانیزه در گالوانیزاسیون گرم بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون است. ظاهر لایه ی پوشاننده ی سیم بکسل گالوانیزه گرم ، مات و کدر و به رنگ خاکستری می باشد و دارای سطح یک نواخت و صاف نمی باشد.

سیم بکسل با گالوانیزاسیون گرم به علت خواص مقاومت سطحی بالایی که در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون دارند در محیط های مرطوب و گرم و حتی محیط هایی با گازهای رقیق و یا محلول های رقیق خورنده نیز دارای طول عمر بالایی می باشند که این یکی از مهم ترین مزایای این نوع سیم بکسل می باشد.

  • گالوانیزه ی سرد:

در روش گالوانیزاسیون سرد یا به اصطلاح الکترولیز، ابتدا مقداری محاسبه شده ای از نمک روی را داخل محلول آبی یا اسیدی (الکترولیت) ریخته و به سیم بکسل مورد نظر اسپری می کنند. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش در حدود ۲۵ میکرون است. ظاهر پوشاننده سیم بکسل با گالوانیزه ی سرد ، براق و یک نواخت است.

یکی از مزایای سیستم گالوانیزاسیون سرد به نسبت گالوانیزاسیون گرم،هزینه ی پایین آن است. به همین دلیل قیمت سیم بکسلهای گالوانیزه سرد نسبت به قیمت سیم بکسل هایی که به روش گالوانیزه گرم آبکاری میشوند پایین تر و مقرون به صرفه تر است.

معمولا هنگامی که از سیم بکسل های گالوانیزه نام برده می شود، منظور سیم بکسل با گالوانیزه سرد می باشد. سیم بکسل های گالوانیزه گرم در صورت ایجاد خراش سطحی بر روی لایه های بیرونی نیز در مقابل زنگ زدگی و اکسید شدن مقاومت می کنند. اما در سیم بکسل های گالوانیزه سرد در صورد ایجاد خراش روی سطح آنها، به مرور دچار زنگ زدگی در لایه های زیرین شده و پس از مدتی اکسید می شوند.

تفاوت بین سیم بکسل گالوانیزه سرد و گرم:

سیم بکسل های گالوانیزه گرم و سرد معمولا دارای روکشی از جنس فلز زینک یا روی به اختصار شیمیایی Zn می باشند. اولین تفاوت عمده بین این دونوع سیم بکسل در نوع آبکاری گالوانیزه استفاده شده در آنها می باشد. سیم بکسل گالوانیزه سرد تنها دارای یک روکش بسیار نازک از جنس فلز روی می باشد که در دمای متوسط و حدود ۲۶۰ درجه آبکاری می شود.

اما سیم بکسل های گالوانیزه گرم دارای یک لایه ضخیم از فلز روی بر روی سطح خارجی خود می باشد که پس از طی کردن پروسه آبکاری گالوانیزه گرم و در دمای حدود ۶۰۰ درجه بر روی سطح خارجی سیم بکسل اضافه شده است. طی فرایند آبکاری گالوانیزه گرم فلز روی به مغز مفتول سیم بکسل نیز نفوذ کرده و حتی با ایجاد خراش سطحی بر روی سیم نیز در معرض زنگ زدگی قرار نمی گیرد.

مقایسه ی سیم بکسل گالوانیزه گرم وسرد از نظر قیمت:

اکثرا سیم بکسل های موجود در بازار یا به صورت روغن اندود موجود می باشند و یا با آبکاری گالوانیزه سرد موجود می باشند. اما این را باید گفت که نمونه هایی از سیم بکسل های گالوانیزه گرم وجود دارد که مانند گالوانیزه سرد از فلز فوق فعال کروم برای روکش کاری سیم بکسل استفاده شده است با این تفاوت که پروسه آبکاری گالوانیزه گرم در دمای بسیار بالاتری انجام می شود و در واقع محلول فلز روی به درون بافت سیم بکسل گالوانیزه گرم نفوذ خواهد کرد.

قیمت خرید سیم بکسل گالوانیزه گرم به مقدار بسیار چشمگیری بالاتر از سیم بکسل گالوانیزه سرد در همان بافت و قطر است. دلیل اول استفاده از میزان بیشتری فلز گران قیمت روی بر روی سطح خارجی مفتول های سیم بکسل می باشد و البته زمان بیشتر و پروسه دشوارتری که برای تولید سیم بکسل گالوانیزه گرم بکار می رود نیز به این دلیل می افزاید. علاوه بر این و شاید در راس همه دلایل دیگر کمبود واردات سیم بکسل گالوانیزه گرم در بازار نسبت به سیم بکسل گالوانیزه سرد می باشد که سبب افزایش چشم گیر این سیم بکسل دارای آبکاری در بازار شده است.