سیم بکسل کلایمر

مشخصات و کاربردهای سیم بکسل های کلایمر

کلایمرها یا دستگاه های بالابر نفربر که یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات دسترسی به نقاط صعب العبور مانند: نمای برج ها، سدها، پل‌ها، سیلوها، مخازن نفت،کوه های بلند مرتبه و … می باشد.از مهم ترین ابزارها در دستگاه های کلایمر می توان به سیم بکسل های کلایمر اشاره داشت که کیفیت این سیم بکسل ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

سیم بکسل کلایمری

مغزی سیم بکسل های کلایمری:

مغزی این نوع سیم بکسل در بخش مرکزی آن قرار دارد و رشته های طناب سیم به دور هسته ی محکم سیم بکسل کلایمری تابیده شده است. وظیفه ی اصلی مغزی سیم بکسل کلایمری، نگهداری از رشته‌های طناب این نوع سیم بکسل می‌باشد.

مغزی سیم بکسل کلایمری باید دارای قطر بزرگ و حساب شده ای باشد تا در هنگام تحمل بار توسط طناب مانع تماس بین رشته‌ها باشد و پس از تحمل بار پاره و پوسیده نگردد.

معمولا مغزی سیم بکسل های کلایمری از دو نوع فولادی و الیافی به وجود آمده اند که با علائم اختصاری IWRC و FC معرفی می‌شوند. طبیعتا سیم بکسل کلایمری با مغزی فولاد استحکام بالاتری به نسبت سیم بکسل کلایمری با مغزی الیافی دارد و البته انعطاف کمتری نیز به نسبت سیم بکسل کلایمری الیافی نیز دارد. بنابراین نوع کاربرد سیم بکسل کلایمری معیار بسیار مهمی در انتخاب مغزی آن می باشد. مغزی سیم بکسل خود نیز از چند رشته تشکیل می‌شود که آنها هم بافت منحصر به فردی را دارند.

سیم بکسل با مغزی فولادی ممکن است خود به صرت یک سیم بکسل مستقل عمل کند که در این صورت به آن مغزی سیم بکسل مستقل IWRC می‌گویند. همچنین در رابطه با سیم بکسل با قطر کمتر از ۱۰میلی‌متر مغزی فولادی باید گفت که این نوع معمولاً از یک رشته مفتول فولادی WSC به وجود آمده است.

سیم بکسل های مغزی الیافی FC از الیاف مصنوعی یا الیاف طبیعی به وجود می آیند. اگرچه هنوز استفاده از کنف طبیعی در ساخت سیم بکسل متداول است، الیاف مصنوعی نظیر پلی‌پروپیلین به طور روز افزون به عنوان مغزی سیم بکسل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم بذکر است که از مغزی فولادی موقعی استفاده می‌شود که نیروی کشش و استحکام طناب بیشتر از عوامل دیگر مورد نظر باشد. در حالی که در مورد مغزی الیافی قابلیت انعطاف طناب نسبت به نیروی کشش آن اهمیت بیشتری دارد.

بافت سیم بکسل کلایمری چگونه است؟

معمولا سیم بکسل ها را در کارخانه های بافت سیم بکسل، با توجه به سفارش کارخانه مصرف‌کننده با طول و اندازه های مختلف می سازند و سر سیم بکسل ها را به صورت شبكه‌ای از هم باز می‌كنند و سپس با دم گیر می بندند. سر شبکه شبکه شده سیم بکسل کلایمری پس از آنکه به صورت حلقه ای در آمد، سر سیم تار به تار و توسط سمبه و چکش و گازانبر در سیم اصلی بافته می‌شوند. این مرحله لازم است در سه مرحله انجام گیرد.

معمولا طول بافت سیم بکسل‌هایی كه بار زیادی را جا بجا می‌کنند نباید از ۲۰ الی ۲۵برابر قطر خود سیم بکسل کمتر باشد. همچنین اگر قطر سیم بکسل سفارشی ۱۵ میلی‌متر باشد باید طول بافت سیم بکسل ۳۷۵-۳۰۰ میلی‌متر باشد و هر ۵ میلی‌متری كه به بافت اضافه شود لازم است از ۲۸ به بالا ۵ مرتبه هر رشته بافته شود. نباید از نقطه گلوی حلقه سیم بکسل تا آخرین نقطه بافت آن کمتر از ۵۰ سانتی‌متر باشد. لازمه ۷۵ سانتی‌متر طول بافت از ضخامت یا قطر ۲۷ میلی‌متر به بالا می‌باشد.

معمولا سیم بکسل‌ها از نظر بافت بر اساس نوع و جهت بافته شدن کلاف‌ها نام‌گذاری می‌شوند. اگر جهت کلاف‌های سیم بکسل از چپ به راست باشد، سیم بکسل را با علامت z نمایش می دهند وبه اصطلاح به آن سیم بکسل راست‌بافت می‌گویند. هچنین اگر جهت کلاف‌ها از راست به چپ باشد، سیم بکسل را با علامت s نشان می دهند و به اصطلاح به آن چپ‌بافت می‌گویند.

معمولا در تهیه سیم بکسل کلایمری از سیم بکسل صلیبی راست‌بافت و چپ‌بافت استفاده می‌گردد. سیم بکسل‌های صلیبی یا دو طرفه نیروی کششی را بهتر تحمل می‌کنند، در صورتی که سیم بکسل‌های یک‌طرفه میل به باز شدن و شل گردیدن بافت‌ها و رشته‌ها دارند و قابلیت انعطاف و مقاومت پوششی بیشتری را دارند، اما کمتر در جراثقیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل توجه این که از سیم بکسل‌های یک‌طرفه جهت بلند کردن بار نباید استفاده شود.

انواع سیم بکسل از نظر بافت:

سیم بکسل بافت Seale سیل: در این نوع سیم بکسل معمولا تعداد مفتول‌هایی که دور مفتول اصلی پیچیده می شوند با هم مساوی هستند و در آخر در کنار هم طناب اصلی را تشکیل می دهند. مغعمولا در این نوع بافت سیم بکسل، قطر مفتول‌های درونی كمتر از قطر مفتول‌های بیرونی است اما در هر ردیف بافت قطر کلیه مفتول‌ها یکسان است. در این نوع طناب‌ها چون مفتول‌های بیرونی ضخیم هستند دارای مقاومت سایشی بالایی هستند و در کارهایی مانند کوهنوردی و…کاربرد فراوانی دارند.

سیم بکسل بافت Warrington وارینگتون: در این نوع سیم بکسل، در ردیف بیرونی مفتول‌های نازک و ضخیم بصورت یک در میان هستند، زیرا مفتول‌های نازک و ضخیم در ردیف بیرونی سیم بکسل تركیبی هستند، همچنین طناب‌های با بافت وارینگتون انعطاف بیشتری نسبت به سیم بکسل با بافت سیل دارندو از آن در کارهای منعطف استفاده می گردد.

سیم بکسل بافت Filler فیلر: در این نوع سیم بکسل، مفتول‌های تشکیل دهنده ی سیم بکسل در همه ردیف‌ها از نظر قطر مساوی هستند، در فضای خالی، مفتول‌های نازکی بین مفتول‌های ردیف بیرونی و ردیف درونی قرار می‌گیرند که به اصطلاح به آن ها فیلر گفته می شود. همچنین سیم بکسل های فیلر دارای سطح فلزی بیشتری به نسبت سایرسیم بکسل ها می باشد و از قابلیت انعطاف و مقاومت سایشی بالاتری نیز برخوردارمی باشند.

سیم بکسل بافت Standard استاندارد: در این نوع سیم بکسل، مفتول‌های تشکیل‌دهنده ی سیم بکسل دارای رشته هایی با قطر یکسان می باشند، طناب‌های با این نوع بافت چون انعطاف بالاتری دارند دارای کاربردهای متنوع‌تری در صنعت هستند.

ویژگی های فنی سیم بکسل کلایمر:

معمولا سیم بکسل های کلایمر به دلیل کاربرد حساسی که دارند،دارای بافت ویژه ای می باشند.چرا که بر انواع سیم بکسل های دیگر دارای بافتی ۴ رشته ای می باشند.این موضوع به این معنی است که تعداد رشته های سیم بکسل کلایمر کمتر از انواع دیگرسیم بکسل هایی است که حداقل ۶ رشته سیم را در خود جای داده اند می باشد. سیم بکسل کلایمر برای داشتن امنیت بالا برای کاربران و از آنجا که اتصال به نیروی انسانی با آن صورت می پذیرد دارای ضریب امنیتی بالایی در تولید می باشد و بصورت تست شده به بازار عرضه می شود.

ویژگی های مکانیکی سیم بکسل کلایمر:

در بین خصوصیت های مکانیکی سیم بکسل های کلایمر دو عامل بسیار مهم و فاکتور های مکانیکی، مقاومت سایشی و تنسایل کششی از همه ی فاکتورهای مکانیکی سیم بکسل کلایمری از اهمیت بالاتری برخوردار می باشند. با توجه به اینکه سیم بکسل کلایمر به عنوان ابزاری برای نگهداری فرد در ارتفاعات و نقاط صعب العبور می باشد،پس ضرایب امنیتی بالا و بالا بودن دو فاکتور مکانیکی یاد شده یعنی مقاومت سایشی و تنسایل از اهمیت بسیار بالایی در این نوع سیم بکسل برخوردار می باشد.

تنسایل مقاومتی سیم بکسل کلایمر نیز به علت استفاده از فولاد در گرید های بالای ۱۷۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع برای اتصال و آویز مناسب می باشد و در این حالت می تواند به عنوان یک سیم بکسل کلایمری ایمن عمل کند.