معرفی کامل اتصالات زنجیر و نحوه ی کاربرد آنها

قطعا یکی از مهم ترین تجهیزات در صنایع و کارخانه های تولیدی، زنجیر ها و سیم بکسل های صنعتی برای انتقال قدرت در ماشین آلات می باشد.

معمولا زنجیرهای مورد استفاده در ماشین آلات صنعتی به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرند، یا به صورتی که خود عامل حرکت باشند و یا به صورتی که قدرت یک چرخ دنده را به دیگری منتقل کنند. زنجیرها در انواع و ابعاد مختلفی برای کارها و صنایع مختلف با توجه به نوع کار، طراحی و تولید می‌شوند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی کامل اتصالات زنجیر و نحوه ی کاربرد آنها بپردازیم….

انواع اتصالات زنجیر و کاربرد هر یک:

  • قلاب دانه گیر ساده:

یکی از پرکاربرد ترین انواع اتصالات زنجیر های صنعتی، قلاب دانه گیر ساده می باشد. قلاب دانه گیر ساده وسیله ای است جهت اتصالات زنجیر که به وسیله ی آن می توان ابزار آلات صنعتی را به زنجیر ها متصل نمود و طول یا ارتفاع زنجیر را تعیین نمود. معمولا جنس قلاب دانه گیر ساده از فولاد پر کربن است. البته انواع استیل این ابزار نیز در بازار موجود است. این ابزار طی عملیات حرارتی خاصی تولید می گردد و پروسه ی تولیدی منحصر به فردی دارد. از قلاب دانه گیر ساده میتوان در لیفتینگ بار و یا حمل بار به صورت افقی به کمک انواع جرثقیل های سقفی و دستی و پولیفت ها استفاده نمود.معمولا سایز دهانه قلاب دانه گیر ساده متناسب با قطر زنجیر مورد استفاده انتخاب می شود.

  • قلاب دانه گیر شاخ دار:

قلاب دانه گیر شاخدار یکی دیگر از متدوال ترین نوع اتصالات زنجیرها می باشند.این نوع قلاب از جنس فولاد می باشد و در سایز های مختلف متناسب با سایز زنجیر مورد استفاده قرار می گیرد. قلاب دانه گیر شاخدار معمولا بصورت استاندارد در هر دو سر زنجیر نصب می شود و از آن برای تنظیم ارتفاع اتصال زنجیر استفاده کرده و قابلیت تغییر طول زنجیر را دارد. معمولا قلاب های دانه گیر شاخدار در سایز های ۸، ۱۰، ۱۳ و ۱۶ در بازار موجود می باشند. کاربرد این نوع قلاب تولید اسلینگ سیم بکسل و زنجیر و قلاب قرقره جرثقیل ها می باشد.

  • رابط زنجیر:

یکی دیگر از انواع اتصالات سیم بکسل و زنجیر های صنعتی، رابط زنجیر می باشد. به قطعه اتصال دهنده بین دانه های زنجیر، بین زنجیر و حلقه و یا اتصال بین زنجیر و قلاب S رابط زنجیر گفته می شود. رابط زنجیر ابزاری مکانیکی می باشد که از آن برای اتصال دانه های زنجیر به یکدیگر و یا به دیگر اتصالات سیم بکسل و زنجیر استفاده میشود. رابط زنجیر دارای بدنه ای از جنس فولاد می باشد . این وسیله ی کاربردی به شکل بیضوی بوده که در وسط آن دارای یک میله اتصال است. رابط زنجیر در سایز های مختلف متناسب با سایز زنجیر و اتصالات تولید شده و از آن در تولید اسلینگ های زنجیری استفاده گسترده ای می شود.

  • جکلوی اهرمی:

جکلوی اهرمی وسیله ای است مکانیکی جهت بستن زنجیر های باربری و جهت نگه داشتن و امنیت بار مورد استفاده قرار می گیرد. جکلوی اهرمی به گونه ای طراحی شده که انرژی جنبشی وارده را در در دسته ی خود ذخیره می کند. طراحی این وسیله به صورتی است که تمام نیروی جنبشی وارده در دسته متمرکز می شود. جنس جکلوی اهرمی از فولاد قوی همراه با کمی کربن می باشد. متریال مورد استفاده در این وسیله باعث می شود تا این وسیله در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد.

این ابزار در دو نوع مختلف طراحی شده است، یک نوع برای نگهداشتن بار و نوع دیگر برای حمل بار. این وسیله دارای طول عمر بالایی می باشد. قیمت این ابزار با توجه به نوع و سایز آن متفاوت است. نکته ی مهم در حمل بار بوسیله زنجیر های صنعتی این است که در حمل بار با زنجیر باید حتما از جکلوی استفاده شود. استفاده از جکلوی بخصوص در حین حمل بارهای خیلی سنگین ضروری است. برای جابجایی و حمل اجسام شکستنی، بهتر است به جای زنجیر از تسمه حمل بار استفاده کرد.

ساختمان جکلوی اهرمی شامل یک دسته و دو قلاب می باشد. بارهایی با وزن بسیار بالا ( ۳ تن و بیشتر) را به وسیله این ابزار بر روی تریلر محکم می بندند. این ابزار در سایزهای ۱/۴-۵/۱۶ تا ۱/۲- ۵/۸ تولید و عرضه می شود. این سایزها برای استفاده همراه با زنجیرهایی از سایز ۶ میلی متر تا ۱۶ میلی متر است. از بهترین برندهای تولید کننده این ابزار می توان به برند کارل اشتال آلمان اشاره کرد. این برند در تولید جکلوی از فولاد گرید G80 استفاده می کند.

  • جکلوی جغجغه ای:

وسیله ای مکانیکی است که برای بستن زنجیر روی بار که به علت دارا بودن دنده، گیره ، دسته و تعبیه لوازمی در انتهای آن که به داخل یا خارج می چرخند به مقداری که در جکلوی اهرمی انرژی ذخیره می گردد درر این نوع انرژی دخیره نمی شود.

جکلوی جغجغه ای یکی از انواع اتصالات می باشد. نام دیگر آن جکلوی ساده است. این وسیله جهت بستن زنجیر بر روی بار و همچنین افزایش امنیت حمل بار در حین جابجایی استفاده می شود. این وسیله برخلاف جکلوی اهرمی، دارای دستگیره و گیره و دنده در قسمت انتهایی اش می باشد.

جنس جکلوی جغجغه ای از فولاد قوی همراه با کمی کربن می باشد. متریال مصرفی در این نوع جکلوی باعث می شود که این وسیله در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد و بتواند شرایط محیطی را بسیار زیاد تحمل نماید.

چرخش دنده های موجود در این ابزار، اگر در جهت چرخش عقربه های ساعت باشد، باعث آزاد کردن دانه های زنجیر بار می شود. این ابزار در سایزهای ۱/۴-۵/۱۶ تا ۱/۲- ۵/۸ موجود است. این سایزهای برای استفاده همراه با زنجیرهایی از سایز ۶ میلی متر تا ۱۶ میلی متر می باشد. از بهترین برندهای تولید کننده این ابزار می توان به برند کارل اشتال آلمان اشاره کرد. این برند در تولید جکلوی از فولاد گرید G80 استفاده می کند.