انواع جرثقیل های برقی

انواع جرثقیل برقی

یکی از لوازم پرکاربرد در زمینه ی حمل و نقل کالاهای سنگین و متریال ساختمانی، جرثقیل های برقی می باشند. کارکرد جرثقیل های برقی معمولا با نیروی محرکه برق ۳ فاز می باشد. جرثقیل های برقی دارای تنوع زیادی از نظر کارکرد و.. می باشند که در این مطلب از سایت فولادبکسل قصد داریم به معرفی انواع جرثقیل برقی با توجه به فاکتورهای مختلف بپردازیم…

 

جرثقیل برقی از چه اجزایی تشکیل شده است

جرثقیل برقی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  • به طور کلی جرثقیل های برقی، ساختمان پیچیده ای ندارند و به طور کلی از یک مکانیزم چرخاننده برای به حرکت در آوردن شفت و یک چرخاننده ی مرکزی و زنجیری برای حمل بار تشکیل شده اند.
  • همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، برای به حرکت در آمدن چرخاننده ی جرثقیل برقی باید از الکتروموتور ۳ فاز بهره برد.
  • برای کنترل سرعت و حرکت جرثقیل برقی نیز دسته ای در جرثقیل تعبیه شده است که با این وسیله به راحتی می توان دستگاه را کنترل کرد.
  • دو زنجیر بکار رفته در جرثقیل های برقی از یک زنجیر دارای تنسایل پایین تشکیل شده است که این نوع زنجیر تنها نقش گرداننده را در جرثقیل ایفا می کند و رنجیر دیگر متصل به قلاب بار است و نقش حمل بار را در جرثقیل برقی ایفا می کند .
    انواع کلی جرثقیل برقی:
  1. جرثقیل برقی زنجیری
  2. جرثقیل برقی سیم بکسلی

چه تفاوتی میان جرثقیل برقی زنجیری و سیم بکسلی وجود دارد؟

  • یکی از تفاوت های عمده ی جرثقیل های برقی سیم بکسلی و زنجیری محدوده ی کارکرد این دو جرثقیل برقی می باشد. معمولا ازجرثقیل برقی سیم بکسلی برای کاربری های با تناژ بالاتر و از جرثقیل برقی زنجیری در کاربری هایی با تناژ کمتر استفاده می شود.
  • جرثقیل های برقی سیم بکسلی به علت گردش بر روی یک درام نیاز به هزینه ی نگهداری و خرید بیشتری بنسبت به جرثقیل های زنجیری دارند، زیرا تکنولوژی ساخت درام برای جلوگیری از جمع شدن هزینه بر می باشد. از نظر دسته کنترل و موتور هر دو ساختار جرثقیل برقی دارای ساختمان یکسان هستند و به جای درام در جرثقیل زنجیری پس از جمع شدن زنجیر داخل یک محفظه معمولا پلاستیکی قرار میگیرد.
  • جرثقیل های زنجیری هزینه حفظ و نگهداری و تعمیرات کمتری نسبت به جرثقیل برقی سیم بکسلی دارند زیرا طول عمر سیم بکسل از زنجیر کمتر بوده و قیمت سیم بکسل نیز بالا می باشد.
  • جرثقیل های زنجیری دارای سرعت لیفتینگ پایینتری نسبت به جرثقیل برقی سیم بکسلی هستند چرا که از مگانیزم انتقال قدرت از دنده اسپراکت بزرگ بر روی دنده اسپراکت کوچک بهره می برند.
  • تعداد تولید کنندگان جرثقیل برقی زنجیری در دنیا بیشتر بوده و تنوع کاربری و برند در آن بسیار زیاد می باشد و از این لحاظ آپشن های متنوع تری در اختیار کاربران قرار می دهد.
  • هر زمان جمع شدن سیم بکسل بر روی درام جرثقیل برقی سیم بکسلی بار اندکی به سمت جلو معادل طول درام هدایت میشود که این انتقال افقی یکی از معیب این دسته از جرثقیل ها محسوب میشود.

انواع جرثقیل های برقی از نظر کارکرد

انواع جرثقیل های برقی

به طور کلی جرثقیل های برقی از نظر کارکرد به سه دسته ی :

  1. جرثقیل برقی دوکاره (اتصال قلاب در سقف) تنها با قابلیت لیفتینگ بار
  2. جرثقیل برقی ۴ کاره (اتصال بر روی ریل از طریق ترولی) با قابلیت حرکت ترولی بر روی ریل و قابلیت جابجایی افقی بار
  3. جرثقیل برقی ۶ کاره یا جرثقیل دروازه ای با قابلیت حرکت در تمامی جهت ها، تقسیم می شوند.

انواع جرثقیل برقی از نظر ظاهر

  1. جرثقیل برجی یا تاور کرین :
    یکی از انواع جرثقیل های برقی است که معمولا از آن برای حمل متریال در ساختمان های مرتفع و برج ها استفاده می شود.
  2. جرثقیل‌های موبایلی یا ماشینی:
    یکی دیگر از انواع جرثقیل های برقی،جرثقیل های موبایلی هستند که معمولا با قرارگیری بروی زمین به دو شکل: ثابت (نصب جک) و کارگاهی (متحرک با بار) عمل حمل بار را انجام می دهند.
  3. جرثقیل‌های سقفی:
    یکی از انواع جرثقیل برقی که کاربرد زیادی در حمل و جابجایی بار در کارخانجات صنعتی و تولیدی و یا سایر خطوط (انبار، تعمیر و …)را دارند، جرثقیل های سقفی می باشند که معمولا این نوع جرثقیل در ارتفاع بر روی خطوط باربر کناری لوازم صنعتی نصب می شوند و عموما به دو شکل جرثقیل سقفی تک پل و جفت پل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. جرثقیل دروازه‌ای:
    این نوع جرثقیل‌برقی نیز معمولا به دو صورت دروازه‌ای و نیم دروازه‌ای مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. جرثقیل بازویی:
    جرثقیل‌های بازویی یکی دیگر از انواع جرثقیل های برقی می باشند که معمولا به دو صورت بازویی (دیواری) و یا ستونی بازویی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.
  6. جرثقیل‌های آویز:
    این جرثقیل‌ها یکی دیگر از انواع جرثقیل های برقی هستند که از آن ها معمولا درسالن‌ها و فضاهایی با محدودیت ارتفاع وخطوط مونتاژ سری (خودروسازی و…) در ظرفیت تا ۵ تن استفاده می شود.
  7. جرثقیل‌های خاص:
    این نوع جرثقیل‌های برقی با ترکیبی از انواع جرثقیل های معرفی شده مورد استفاده قرار می گیرد و از آن در مواردی مانند پشته کردن و… کاربرد دارند.