عوامل موثر بر فرسایش سیم بکسل

عوامل موثر بر فرسایش سیم بکسل

یکی از مهم ترین عوامل متصل کننده ی لوازم صنعتی ای همچون: آسانسورها، تاور کرین ها و جرثقیل ها و… سیم بکسل ها می باشند.
به طور کلی سیم بکسل ها از طریق تاباندن تعدادی رشته سیم (از متریال مختلف) به دور یک هسته به وجود می آیند. یکی از اصلی ترین قسمت های هر سیم بکسل، هسته مرکزی آن می باشد. معمولا هسته ی سیم بکسل تعیین کننده مقدار خمش سیم بکسل و مقدار مقاومت آن می باشد.
یکی از عواملی که ممکن است موجب ایجاد ضرر های غیر قابل جبرانی در لوازمی که با سیم بکسل سروکار دارند شود، فرسایش و پوسیدگی سیم بکسل می باشد. در ادامه ی مطلب با در سایت فولاد بکسل ما همراه باشید تا به معرفی عوامل موثر بر فرسایش سیم بکسل بپردازیم…

چه عواملی نشان دهنده ی افت کیفیت سیم بکسل می باشد؟

  1. ساییدگی سیم بکسل ( Abrasion )
    یکی از مهم ترین شاخصه های افت کیفیت سیم بکسل، آسیب سیم بکسل ناشی از ساییدگی مکانیکی آن می باشد. برای پیشگیری از ساییدگی سیم بکسل باید سیم بکسل را به طور منظم و دوره ای روغن کاری نمود.
    در مطالبی دیگر در رابطه با روغن های سیم بکسل با ما همراه باشید.

    یکی از عواملی که موجب ساییدگی سیم بکسل می شود، عبور سیم بکسل از روی فلکه کششی و هرزگرد می باشد.
  2. شکستگی سیم بکسل
    دومین عامل نشان دهنده ی افت کیفیت سیم بکسل، شکستگی آن است. به طور کلی اگر قطر مفتول های بیرونی سیم بکسل در اثر ساییدگی یک سوم قطر اولیه آن شود، شکستگی ناشی از خستگی در سیم بکسل رخ می دهد که در این صورت تقریبا سیم بکسل خواص خود را از دست می دهد و باید سریعا سیم بکسل را با سیم بکسل جدید جایگزین نمود.
  3. کشیدگی سیم بکسل ( Rope Stretch )
    یکی دیگر از شاخصه های مهم در تغییر شکل و افت کیفیت سیم بکسل ها، کشیدگی سیم بکسل می باشد. به طور کلی سیم بکسل ها در اثر کشش طولی بیش از حد پس از مدتی به صورت موجی در میایند که این موضوع در نهاین باعث خوردگی و ایجاد صدا و ارتعاشات در بدنه ی سیم بکسل می شود.
    توجه داشته باشید در صورتی که میزان کشش سیم بکسل بیش از حد مجاز و ظرفیت سیم بکسل باشد، سیم بکسل پس از مدتی خواص خود را از دست داده و باید تعویض گردد.
    میزان کشیدگی سیم بکسل به صورت استاندارد با توجه به جداول و فرمول های خاصی مشخص می شود که حدودأ ۵/۵ تا ۶ برابر قطر مجاز می باشد. (۵/۰ تا ۱ درصد طول اولیه).
    به طور کلی در سیم های بکسل سه نوع کشیدگی وجود دارد:
    کشیدگی اولیه یا ساختاری: یکی از کشش هایی است که معمولا در شروع به کار گیری سیم بکسل اتفاق می افتد و ضرری برای سیم بکسل به همراه نخواهد داشت.
    کشیدگی مختصر: این کشیدگی در یک دوره زمانی طولانی که شامل بیشترین دوره عمر سیم بکسل است، روی اتفاق می افتد و در بلند مدت موجب افت کیفیت سیم بکسل خواهدشد.
    کشیدگی نهایی: در این ناحیه، کشیدگی افزایش یافته و به علت وجود نیرو های مخرب، سیم بکسل باید هرچه زودتر تعویض شود.
    برای اطلاعات بیشتر درباره
    محاسبه ظرفیت سیم بکسل با قطر آن اینجا کلیک کنید. 
  4. کاهش قطر سیم بکسل ( Reduction in Rope Diameter)
    یکی دیگر از عواملی که موجب کاهش کیفیت سیم بکسل می شود، کاهش قطر سیم بکسل می باشد.به طور کلی نیرو های سایشی، کشیدگی، شکستگی، زنگ زدگی و شل یا سفت شدن تاب سیم بکسل ها از عواملی هستند که موجب کاهش قطر سیم بکسل شوند.
    کاهش قطر سیم بکسل در نهایت موجب نازک شدن سیم بکسل و در نهایت خراب شدن مغزی آن می گردد که در صورت آسیب دیدن مغزی سیم بکسل باید سریعا سیم بکسل باید تعویض شود.
    توجه داشته باشید در صورت کاهش قطر سیم بکسل بیش از ۴ تا ۵ درصد از قطر نامی خود سیم بکسل باید سریعا تعویض گردد حتی اگر هیچ گونه شکستگی در سیم یا مفتول مشاهده نشود.
    اندازه گیری قطر سیم بکسلها قبل از نصب، اهمیت زیادی در افزایش طول عمر آنها دارد. سیم بکسل با قطر کوچکتر از حد مجاز، دچار پارگی زودرس می شود و سیم بکسل با قطر بزرگتر از حد مجاز دچار فرسودگی زود هنگام آن می شود. هنگام اندازه گیری قطر، دقت شود قطر واقعی سیم بکسلها، قطر همان دایره ای باشد که سیم بکسل در آن احاطه می شود.
  5. خوردگی سیم بکسل (Corrosion )
    معمولا سطح کلی تمامی مفتول های سازنده ی تمامی سیم بکسل ها، تقریبأ ۱۶ برابر بزرگتر از سطح یک میله فولادی هم مقطع با آن است. این موضوع به این معناست که در یک محیط خورنده ( شرایط اسیدی و رطوبت) اگر هیچ گونه پیشگیری خاصی برای مراقبت از سیم بکسل انجام نگیرد، سیم بکسل در مقایسه با یک میله فولادی تقریبأ ۱۶ برابر سریعتر دچار خوردگی می شود.
    یکی دیگر از عواملی که موجب خوردگی سیم بکسل می شود، روغن کاری نادرست سیم بکسل است. خوردگی معمولأ در سطوح داخلی و خارجی سیم بکسل ایجاد می شود و می تواند کلی یا موضعی باشد، که این موضوع به بررسی دقیق کارشناس از سیم بکسل بستگی دارد.
    زنگ زدگی می تواند تأثیر زیادی بین اتصال هسته و رشته های سیم بکسل بگذارد و در نهایت موجب از هم گسیختگی طناب های سیم بکسل شود و در آخر موجب فرسایش داخلی سیم بکسل شود.
    یکی دیگر از علل خوردگی سیم بکسل نیز می تواند بار بیش از حد وارده برسیم بکسل و خروج روغن از هسته آن باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که روغن کاری تنها می تواند از تخریب جلوگیری کند و نمی تواند موجب برگشت آن به حالت اولیه شود. در سیم بکسل های با قطر کمتر از ۸ میلیمتر در صورت مشاهده هرگونه خوردگی، زنگ زدگی و شکستگی مفتول باید سریعأ اقدام به تعویض سیم بکسل نمود.
    برای کاهش اثرات خوردگی، از برنامه منظم روغن کاری و سیم بکسلهای مقاوم در برابر خوردگی (با روکش گالوانیزه) استفاده می شود. امروزه از پلاستیک نیز برای جلوگیری از خوردگی در ساختمان سیم بکسلها استفاده می شود که علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، به نگهداری روغن هسته آن نیز کمک می کند.

چه عواملی موجب فرسایش سیم بکسل می شود؟

  1. فلکه کششی و هرزگرد
  2. ساختار و جنس سیم بکسل (این مورد یکی از مهم ترین عوامل در تعیین طول عمر یک سیم بکسل به حساب می آید.)
  3. نحوه ی استفاده از سیم بکسل
  4. ارتفاع مسیر حرکتی سیم بکسل
  5. میزان سرعت و ارتعاش سیم بکسل های فولادی
  6. عدم روغن کاری به موقع سیم بکسل
  7. انبارداری، نگهداری و نصب نا درست سیم بکسل
  8. تابیدگی زیاد سیم بکسل
  9. کوچک بودن قطر سیم بکسل با توجه به نوع کارکرد آن
  10. استفاده از متریال بی کیفیت در تولید سیم بکسل