محاسبه ظرفیت سیم بکسل با قطر آن

با گسترش صنایع حمل و نقل، سیم بکسل ها به یکی از مهم ترین ابزارها در حمل و جابجایی انواع بار و لوازم جابجایی مانند آسانسور ها و کرین ها تبدیل شده اند. سیم بکسل ها از نظر ساختار متفاوت، اندازه و قطر، جنس مفتول، نوع مغزی، تاب سیم و نوع بافت به چندین نوع تقسیم می شوند.
یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب سیم بکسل مناسب و خرید سیم بکسل از فروشگاه فولاد بکسل ، قطر سیم بکسل و ظرفیت حمل آن می باشد. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می توان ظرفیت سیم بکسل را با توجه به قطر آن محاسبه نمود؟ برای رسیدن به جواب این سوال پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید…

نحوه محاسبه قطر سیم بکسل

برای محاسبه ی اصولی قطر سیم بکسل ابتدا باید دو نقطه را بر روی سیم بکسل انتخاب نمود (توجه داشته باشید فاصله دو نقطه انتخابی باید بیش از یک متر باشد.)، حال برای محاسبه ی قطر سیم بکسل باید به اندازه گیری بیشترین فاصله دو رشته ای که در مقابل هم قرار گرفته اند پرداخت. پس از اندازه گیری قطر سیم بکسل، حال می توانید عدد به دست آمده را به واحد دلخواه تبدیل نمایید.

نکته:برای افزایش دقت محاسبه ی قطر سیم بکسل بهتر است ۴ نقطه قطر سیم بکسل را با کالیپر اندازه بگیرید و عدد میانگین را به عنوان قطر واقعی سیم بکسل در نظر بگیرید.

 

نحوه محاسبه قطر سیم بکسل

برای انتخاب سیم بکسل مناسب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  1. قدرت سیم بکسل
    یکی از مهم ترین عوامل برای انتخاب سیم بکسل، میزان قدرت سیم بکسل با توجه به قطر ، درجه و ساختار آن می باشد.
    همانطور که می دانید، بار وارده به سیم بکسل باید به اندازه ظرفیت سیم بکسل باشد زیرا در غیر این صورت سیم بکسل دچار شکست خواهد شد.
  2.  مقاومت در برابر خستگی
    یکی دیگر از فاکتورها در انتخاب سیم بکسل مناسب، مقاومت سیم بکسل در برابر خستگی می باشد. یک سیم بکسل استاندارد باید بتواند بدون خستگی انعطاف پذیرد. یکی از عوامل موثر بر مقاومت در برابر خستگی، قطر سیم بکسل می باشد. معمولا سیم بکسل هایی با قطر کمتر تمایل به خستگی بیشتری دارند.
  3.  مقاومت سایشی
    یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب سیم بکسل، مقاومت سایشی سیم بکسل می باشد. این فاکتور براساس اندازه، تعداد سیم ها و ساختار طناب فولادی تعیین می شود. توجه داشته باشید،معمولاسیم بکسل های کوچکتر انعطاف پذیری بیشتری دارند و مقاومت سایشی کمتری از خود نشان می دهند.
  4.  شکست پذیری سیم بکسل
    این فاکتور با توجه به میزان مقاومت سایشی سیم بکسل در برابر تغییر شکل و شکست سنجیدده می شود. این فاکتور یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاب سیم بکسل است که در تامین امنیت کار با سیم بکسل نقش مهمی ایفا می کند.
  5. مقاومت پیچشی سیم بکسل
    مقاومت سیم بکسل در برابر چرخش و پیچش مساله ی بسیار مهمی در انتخاب سیم بکسل به حساب می آید. به طور کلی سیم بکسل هایی که تعداد استرند و لایه بیشتری دارند مقاومت آنها در برابر چرخش وپیچش بیشتر می باشد و گزینه ی مناسب تری برای سیم بکسل های آسانسوری و تاور کرین ها به حساب می آیند.
  6.  مقاومت در برابر خوردگی
    یکی دیگر از ویژگی های مهمی که باید در هنگام انتخاب سیم بکسل مناسب به آن توجه نمود، میزان مقاومت سیم بکسل در برابر خوردگی و زنگ زدگی در برابر شرایط محیطی گوناگون می باشد. به طور مثال: برای محیط های مرطوب و ساحلی، بهتر است از سیم باکسل هایی با مفتول های روکش دار و گالوانیزه استفاده گردد.
  7.  مقاومت خمشی سیم بکسل
    پایداری سیم بکسل یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب سیم بکسل مناسب است که باید با توجه به این که سیم بکسل چه مقدار راحت در یک قوس خم می شود تعیین گردد. معمولا سیم بکسل هایی با قطر کوچک تر نسبت به سیم بکسل هایی با قطر بزرگ میزان انعصاف و پایداری بیشتری دارند.
  8.  ضریب اطمینان
    ضريب اطمينان سیم بکسل یکی از فاکتورهایی است که از نسبت نيروي برشي سيم بكسل به بار استاتيك كه سيم بكسل تحت آن بار قرار مي‌گيرد سنجیده می شود. این ضریب یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب سیم بکسل های کرین و آسانسور می باشد.