پارامترهای اساسی برای انتخاب سیم بکسل مناسب

همانطور که می دانید سیم بکسل ها دارای تنوع زیادی از نظر ساختار،شکل،کارکردو…می باشند.هرسیم بکسلی مناسب یک کار متفاوت است و پارامترهایی برای تشخیص این موضوع وجود دارد که در ادامه قصد داریم آن را برای شما بیان کنیم.پس پیشنهاد می کنیم تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

پارامترهای موثر در انتخاب سیم بکسل جرثقیل:

همانطور که می دانید رعایت ایمنی یکی از مهم ترین نکات در کارهای ساختمانی است. سیم بکسل ها در ایجاد امنیت در جرثقیل ها و کارهای ساختمانی نقش مهمی دارند.

کار با جرثقیل یک کار حرفه ای و حساس است و حفظ تعادل در آن یکی از مهم ترین کارها می باشد. سیم بکسل های مصرفی در جرثقیل ، به علت وجود مغزی فولادی و سایش بالا، دارای عمر کوتاه و متوسطی هستند ولی مقاومت کششی بالایی دارند.

پارامترهای موثر در انتخاب سیم بکسل جرثقیل:

• این سیم بکسل ها باید دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی باشد.
• این سیم بکسل ها باید در برابر خستگی های خمشی و سایشی، انعطاف داشته باشند.
• نیروی کشش و گسیختگی بالایی داشته باشد.
• این سیم بکسل باید ضربه را بتواند دفع کند.


پارامترهای موثر در انتخاب سیم بکسل آسانسوری:

سیم بکسل های مصرفی در آسانسورها، معمولا دارای مغزی الیافی سخت هستند. برای سنجیدن میزان کیفیت سیم بکسل آسانسوری ، باید ابتدا آن را خم کرده و سپس رها کنید؛ اگر سیم بکسل به سرعت به حالت اولیه برگشت، سیم بکسل دارای کیفیت بالایی می باشد اما اگر به حالت اول برنگشت ،سیم بکسل کیفیت مطلوبی را ندارد.
سیم بکسل آسانسوری که از کیفیت بالاتر و مقاومت بیشتر ی در مورد خستگی های خمشی و کششی دارد می تواند دوام بیشتری داشته باشد و امنیت بیشتری در آسانسور فراهم کند.

انواع سیم بکسل آسانسوری:

سیم بکسل کششی: این نوع سیم بکسل رایج ترین نوع سیم بکسل آسانسوری می باشد که دارای انعطاف بسیار بالایی می باشد.
سیم بکسل کششی با نیروی بالا: این نوع سیم بکسل برای آسانسورهای سرعتی به کار می رود.این نوع سیم بکسل دارای شیارهایی با سایندگی زیاد می باشند.
سیم بکسل فولادی: این سیم بکسل از فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

انواع سیم بکسل مورد استفاده در تاور کرین ها:

• سیم بکسل بالابرنده قلاب
• سیم بکسل شاریوت (ترولی)
• سیم بکسل مهاری
• سیم بکسل بوم بالابر

عوامل مهم در انتخاب سیم بکسل:

مقاومت سایشی و خستگی خمشی دو شاخص موثر در انتخاب سیم بکسل می باشد. برقراری توازن میان این دو شاخص ، احتیاج به تجربه و دانش بالایی دارد. درضمن قابل ذکر است که انتخاب سیم بکسل مناسب با تکیه بر اصول ایمنی ، تمام جنبه های اقتصادی و کارایی عملیات را نیز تحت پوشش قرار می دهد.


مقاومت ساییدگی سیم بکسل چیست؟

یکی از رایج ترین شاخص های فرسودگی سیم بکسل ، سایش سیم بکسل است.

علل ساییدگی سیم بکسل :

● تراز نبودن درام
● قطر نامناسب شیار
● زاویه ی عبور نامناسب
● پیچیدن نادرست سیم بکسل روی درام
● نامناسب بودن نوع و جنس سیم بکسل با کار مورد نظر

مقاومت گسیختگی و پارگی سیم بکسل چیست؟

سیم بکسل مانند سایر وسایل انتقال نیرو زمانی ایمن خواهد بود که بار استاندارد آن مشخص شده باشد و باتوجه به آن انتخاب و بارگذاری شود. درصورت بارگذاری بیش از حد به سیم بکسل و انتخاب قطر مناسب سیم بکسل نامناسب مقاومت گسیختگی سیم بکسل کاهش پیدا می کند.


مقاومت خستگی لرزشی سیم بکسل چیست؟

در سیستم های بالابری لرزش نقش مخربی دارد . امواج ناشی از لرزش در طول سیستم حرکت کرده و باید حتما خنثی گردد. سیم بکسل ها باید با توجه به اعداد و ارقام با استفاده از ابزار آلاتی در برابر لرزش مصون بمانند تا ایمنی ایجاد گردد.

مقاومت له شدگی و فشردگی سیم بکسل چیست؟

له شدگی سیم بکسل عامل مخربی در ایمنی این گونه تجهیزات است. له شدگی ناشی از فشار سیم بکسل بر درام قطرنامناسب شیارها و روی هم افتادگی لایه های سیم بکسل در درام است. همچنین اگر قطر درام و قطر شیارها با سیم بکسل تناسبی نداشته باشند و نیز پیچیدن چند لایه ی سیم بکسل روی درام و مجموع این عوامل منجر به افزایش له شدگی سیم بکسل می شود.

سیم بکسل مورد استفاده در معدن

انواع سیم بکسل را برای بالابرهای زمینی و برج اصطکاک ، آسانسورهای درام و بالابرهای بلر قابل عرضه در سیم بکسل آنلاین می باشد. هنگام انتخاب یک سیم بکسل برای بالابرهای خود، به یاد داشته باشید که هیچ سیم بکسلی به تنهایی نمی تواند تمام کارها را انجام دهد. عوامل متعددی در نظر گرفته شده است:
• مقاومت به خرد کردن درام
• مقاومت به چرخش
• قدرت (همچنین به عنوان حداقل قدرت شکستن شناخته شده است)
• مقاومت در برابر خستگی
• مقاومت در برابر خوردگی
• انعطاف پذیری طناب فولادی(سیم بکسل)

• قطر سیم بکسل

• وزن در هر فوت


سیم بکسل مناسب صنایع کشتیرانی

با توجه به پیشرفت روز افزون در صنایع دریایی و کشتیرانی و گستره وسیع این صنایع انواع بسیار متفاوتی از سیم‌ بکسل در صنایع کشتیرانی و دریایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به شرایط خاص جوی مناطق عملیاتی صنایع دریایی و وجود رطوبت بالا در این مناطق، سیم‌های به کار گرفته‌شده در این حوزه باید شرایطی مطابق با استانداردهای بین‌المللی و دستورالعمل‌های صادرشده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی را دارا باشد که این امر ما را بر آن داشته تا تمامی مایحتاج مشتریان را در این حوزه بر اساس استانداردها و دستورالعمل‌های ذکرشده فراهم آوریم.
سیم بکسلهایی که در صنایع دریایی و کشتیرانی مورد استفاده قرار میگیرند به علت آب و هوای شرجی این مناطق و همچنین وجود رطوبت بالا ، باید در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم باشند . به همین دلیل سیم بکسلهای گالوانیزه و حتی استیل از عمده ترین انتخابها جهت استفاده در صنایع دریایی و کشتیرانی هستند.
سیم بکسل های گالوانیزه در برابر زنگ زدگی مقاومت نسبتاً مناسبی دارند اما باز هم چون این مقاومت با آبکاری حاصل شده و نه بصورت ذاتی در تماس با املاح و نمک ها و کلرید ها دچار خوردگی می شوند. سیم بکسل استیل با دارا بودن ۱۸% کروم و ۸% نیکل در ساختار خود مقاومت ذاتی مناسبی را در برابر رطوبت و زنگ زدگی دارند.

Tags: , , , ,